Araştırmalar terapinin sonucuna etki eden en önemli faktörün kuvvetli bir terapötik ilişki olduğunu saptamıştır, hiçbir yaklaşım bir diğerine üstün çıkmamaıştır. Terapistin kendisi değişim için en büyük araçtır.
Aile Terapisinin ilk eğitmenlerinden olan Virginia Satir ” Terapistin insanlığı uzmanlığından daha önemlidir” diyerek terapistin ’yaptığından’ çok ’oluşu’na dikkat çekmiştir. Terapistin güvenilir, kendiyle ve danışanıyla bağlantı kurabilen, kendiyle içsel uyum ve (congruent) dengede olabilmesinin önemini vurgulamıştır. Bu içsel uyum ve denge için ise terapistin kendi aile geçmişinden gelen meseleleri çözme yönünde çalışarak kendini tanıması gereklidir.
Amerikan Aile Terapisi Derneği (AAMFT) aile terapistlerinin etkin bir terapi yaparak çeşitli toplulukların gereksinimlerini karşılayabilmeleri için terapistin 128 yetkinliklere sahip olması gerektiğini saptamıştır. Bu yetkinlikler danışanlarda dayanıklıklık ve iyileşme yaratmada yardımcı olacak, terapistin farkındalık, kabul ve farklılıklara saygı yansıtan davranış, beceri, tavırlarında kendini gösterir. Avrupa Aile Terapisi Derneği (EFTA) eğitim kriterlerinde terapist adayının kendi kişisel dahlini ve terapi sürecine dahlini tanıyıp bunu yönetebileceğinden emin olunması gerektiğini vurgular. Terapist eğitiminde terapistin kişisel farkındalığı ve gelişiminin eğitimde sağlanmasının hedeflenmesi ve bunun için kişisel terapi, grup çalışması, kendi kaynak aile çalışmalarından yararlanılması önerilir.
Sunucu, yukarıda belirtilen kriterler ışığında hedefi hem yetkinlik odaklı eğitim alınması hem de terapistin kendi kişisel gelişimini sağlayan 3 yıllık aile terapisi eğitim programı oluşturmuştur. Eğitimde terapistin kendi kişisel gelişim süreci, Satir Dönüşümsel Sistemik Terapi’nin ana unsurlarını uygulayarak terapistin kendini tanıması, terapiye getirdiği kendi kaynaklarını, geliştirmeye ihtiyaç duyduğu yönleri ve içsel süreçleri hakkında farkındalık kazanmasını içermektedir.
Bu çalışmada katılımcıların Satir Dönüşümsel Sistemik Terapi’de kullanılan sistemik, olumlu yönelimli, değişim odaklı, terapistin kendini kullanması ve yaşantısallık gibi unsurları deneyimleyerek hem kişisel gelişim sağlaması hem de aile terapisi becerileri kazanması hedeflenmektedir. Çalışma, katılımcıların bilgi ve deneyimi içselleştirmesi amacıyla yaşantısal temelli olacaktır. Çalışmada katılımcıların dığer katılımcılarla 2’li veya küçük grup olarak çalışması ve kendi süreçlerini paylaşması beklenilmektedir.
Çalışma Planı
1..Aile terapisti olma ve aile terapisi yapabilmedeki yetkinliklerin gözden geçirilmesi
2..İçsel sistemi incelemede Satir Buzdağı Metaforu kullanarak Katılımcıların kendi kişisel gelişimlerini irdelemeleri
3..Terapistin Kim oluşunu, nasıl bir terapist olmak istediği ve kendi aile terapisti olma sürecindeki kaynaklarını, gelişmeye ihtıyacı olan yanları yaşantısal teknikler ( Ör: Satir Özdeğer Koruma Kiti, sanat terapisi ) kullanarak irdeleyerek Satir Dönüşümsel Sistemik terapinin unsurlarını deneyimleyerek öğrenmek.