|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mizah, Ruhsağlığı ve İlişki
|
|
Ana Sayfa > Seçtiğiniz Site Kısmı > IV. ULUSAL AİLE VE EVLİLİK TERAPİLERİ KONGRESİ > Panel Özetleri > |
|
|
|
Uzm.Psk.Oya Fidanoğlu: Mizah ve evlilik ilişkisi bazı açılardan benzerlik taşır, ikisi de kimileri için keyifli ve yapılası, yaşanası kimileri için zor ve uzaklaşılası, yaşanamayası olabilir. Mizah gündelik yaşamın seyriyle yakından ilişkili, bireysel özelliklerle şekillenmiş, tarzlaşmış olarak kullanılan çok boyutlu bir yapı olarak ilişkilerde kullanılmaktadır. Mizah aynı zamanda bireyin bir savunma düzeneği olarak da işlemcisi olmaktadır. İçsel ve dışsal özellikler, ilişkinin özellikleri ile birlikte teorik ve pratik çalışma alanlarını ilgilendirir görünmektedir. İçsel bir nitelik olan mizahın da çift ilişkilerinde, ötekini ve ilişkiyi etkiler bir hali olduğu mümkün görünmektedir. Çiftlerle yapılan terapi seanslarında da mizahın ilişkideki homogamik seyri çalışma alanını etkileyebilmektedir. Çift ilişkisi pek çok faktör tarafından etkilenebilen bir birim olmakla birlikte, bu sunumda ilişkideki kadın ve erkeğin taşıdığı bireysel kimi özelliklerin, mizah tarzlarıyla (sarkastik, katılımcı, geliştirici, kendini yıkıcı) ilişkisi ve ilişkinin özellikle erken evrelerinden itibaren ilikinin de özellikleri ile etkilenişi ve çift seanslarında çiftin mizahi özelliklerinin te-rapiye etkisi üzerinde durulacaktır.
?xml:namespace>
Uzm.Psk.İskender Savaşır:Ruh sağlığı alanında yer alan disiplinlerin en çetrefil sorunların bir kısmıyla, disiplinlerini tanımlayan "ruh sağlığını" kavramının kendisini tanımlarken karşılaşırlar. Kendi önyargılarımızın, değer yargılarımızın bir ifadesi (tutsağı) olmayan, üzerinde (kendi aramızda ve danışanlarımızla) anlaşabileceğimiz bir ruh sağlığı kavramına ulaşabilir miyiz? Ben bu panel çerçevesinde, Bergson'un gülme üzerine görüşlerinin bu çetrefil soruları biraz olsun aydınlatıp aydınlatamadığını araştıracağım. Elimden geldiğince klinik örneklerden de hareketle, "Çoğunlukla saldırganlığın ifadesi olarak yorumlanan gülme -mizah- aynı zamanda iyileşmenin ifadesi olarak da okunabilir mi? Ne zaman, nasıl?", "Farklı gülme biçimlerini ve temsil ettikleri ruhsal dinamikleri nasıl birbirlerinden ayrıştırabiliriz?" gibi sorular üzerinde duracağım.
?xml:namespace>
Uzm. Bülent Somay:Gülmenin öfori ve mutluluk ifade eden bir yanı ve buna bağlı olarak iyileştirici etkileri olduğu kadar, saldırganlık ve şiddet çağrışımları taşıyan bir yanı da vardır. Diğerlerinde gülmeyi tetikleme hedefi taşıyan mizah da, bu iki yanı birden içinde taşır. Mizahın sarkazm ve ironiyi agresif birer unsur olarak içinde taşıdığı gerçeği, ancak “kendi üzerine düşünme” anlamına gelen self-reflexivity kavramını, yani oto-ironiyi sağlayan temel unsurun da bu agresif unsurlar olduğu göz önünde tututlduğunda bir anlam kazanır.
|
|
|
|
|