|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Farklı Aile Tutumları ve Aile içi Etkileşimin Çocukların Bililşsel Performans Düzeylerine Etkisi
|
|
Ana Sayfa > Seçtiğiniz Site Kısmı > IV. ULUSAL AİLE VE EVLİLİK TERAPİLERİ KONGRESİ > Sözel Bildiriler > |
|
|
|
Araştırmalar, çocukların gelişim özelliklerini ve ileriki hayatlarını ne derece etkileyeceği konusunda aile bireylerinin birbirleriyle ve çocuklarıyla olan ilişkilerinin ve çocuk yetiştirme tutumlarının önemini vurgulamaktadır. Bu araştırmanın amacı, aile faktörünün çocukların bilişsel işlevlerdeki performans düzeylerine etkisinin araştırılmasıdır. Bilişsel performansın erken yaşlarda değerlendirilmesi amacıyla anne baba tutumlarının ve aile içi etkileşimin bilişsel gelişimi etkileyen faktörlerden biri olarak ele alınması ve bu doğrultuda çocukların bilişsel işlevlerdeki performanslarının değerlendirilmesi gerektiği düşünülmektedir. Bu durum çocuğa yönelik belirlenecek eğitimsel yaklaşımı ve hem çocuğa hem de aileye sağlanacak psiko-pedagojik desteği içeren rehberlik açısından önemlidir. Araştırmada Jack A. Nagliere ve J.P. Das tarafından geliştirilen ve İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Öğretim Görevlisi Yrd.Doç.Dr. Tamer Ergin (2003) tarafından standardize edilen Bilişsel Değerlendirme Sistemi (Cognitive Assessment System-CAS) kullanılmıştır. Araştırma, çocukların bilişsel performans düzeylerini değerlendirmek amacıyla kullanılan ölçeğin (CAS) kapsadığı alt ölçeklerle sınırlıdır. Ölçekler, içerdiği alt testler ve toplam ölçek puanlarıyla anlamlandırılmıştır. Bu araştırmada ailelerin çocuk yetiştirme tutumları ve aile üyeleri arasındaki etkileşimin çocukların bilişsel işlevlerdeki performansları üzerindeki etkisini ölçmek amacıyla Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme Tutumu Ölçeği (PARI) ve Aile Değerlendirme Ölçeği (ADÖ) kullanılmıştır. Araştırmada 5 yaş çocukları ile çalışılmış ve toplam 50 çocuk ve ailesine ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda ailelerin çocuk yetiştirme ve aile içi etkileşimin çocukların bilişsel işlevlerdeki performansları üzerinde anlamlı farklılıklar yaratabildiği belirlenmiştir. Buna göre araştırmanın temel sorusu olan “Ailelerin çocuk yetiştirme tutumları ve aile üyeleri arasındaki etkileşim çocukların bilişsel işlevlerdeki performansları üzerinde etkilidir” sorusuna yönelik, bu araştırma sonucuna göre anlamlı sonuçlara ulaşılmıştır.
|
|
|
|
|
|
|